निषेधित महिला–मस्तिष्क आवरण परिवर्तन आवश्यक भए पनि मुख्यतया वैचारिक क्षमता र चेतनालाई बेवास्ता गरेर महिला मुक्ति आन्दोलनले सही दिशा लिन सक्दैन भन्ने बोध हुनु अत्यावश्यक छ ।

    • पुष ४, २०७८
    • ४२५ पटक पढिएको
    • गमक पाेस्ट
    alt

     

    महिला शरीरलाई विशेष महत्त्व दिनु भनेको महिला चेतना र विचारलाई ओझेलमा पार्नु हो । यसले महिला शारीरिक एवम् प्राकृतिक गुण वा अवगुणहरूका कारण शक्तिशाली या कमजोर, महान् या नीच र पूज्या या भोग्या हुन् भन्ने मान्यतालाई स्थापित गर्छ । साथै यसले उनीहरू शारीरिक श्रम गर्न सक्छन्, तर मानसिक र बौद्धिक ‘स्पेस’ हरूमा असफल हुन्छन् भन्ने स्त्रीद्वेषी भाष्यको पनि वकालत गर्छ ।

    वास्तवमा चेतना र पदार्थको अन्तरसम्बन्ध नै समग्र मानव जीवन हो । मान्छे सबैभन्दा पहिले मान्छे हुन्छ, अनि मात्र ऊ महिला या पुरुष हुन्छ । तर, समाजमा महिला र पुरुषबीच विभाजन खिचेर एउटालाई पूर्ण मान्छे र अर्कोलाई अमान्छे घोषित गर्ने विभेदकारी परम्परा सदियौंदेखि स्थापित छ । पदार्थको जगमा उभिएको चेतनाबाट अलग्गै राखेर महिलालाई विशुद्ध शरीरधारी भौतिक अस्तित्वका रूपमा मात्रै चित्रित गर्ने परिपाटीले महिलाको वैचारिक पाटोलाई सधैं विलुप्त पारेको छ ।

    पितृसत्ता र विवाह संस्था

    ‘परिवार, निजी स्वामित्व र राज्यको उत्पत्ति’ पुस्तकमा फ्रेडरिक एङ्गेल्स भन्छन्, ‘इतिहासमा एकनिष्ठ विवाहको प्रवेश विवाहको सर्वोच्च ढाँचाका रूपमा त कुरै छोडौं, पुरुष र महिलाबीच सहमतिका आधारमा समेत भएको थिएन । बरु एउटा लिंगमाथि अर्कोको उत्पीडनका रूपमा र त्यस समयसम्मको इतिहासमा कतै नभएको लिंगजन्य शत्रुताको घोषणाका रूपमा भएको थियो । सबैभन्दा पहिलो वर्गीय उत्पीडन पुरुषले महिलामाथि लादेको उत्पीडन थियो ।’

    बाल्ज्याकजस्ता लेखकले महिलाको विशेषतालाई पुरुषको दिलको धड्कन बढाउन सक्ने कामुक वस्तुसँग तुलना गरेका छन् । उनी भन्छन्, ‘महिला त्यस्तो चलायमान सम्पत्ति हो, जसलाई पुरुषले जहाँ चाहन्छ हाँकेर लैजान सक्छ ।’ अठारौं शताब्दीमा बढ्दो प्रगतिवादी विचारधाराको प्रतिक्रियामा उनले यस्तो महिलाविरोधी घोषणा गरेका हुन् । उनका अनुसार, बुर्जुवा विवाह संस्था प्रेममा आधारित छैन र यसैकारण त्यहाँ व्यभिचार अनिवार्य छ । यसले हरेक पतिले आफ्नी पत्नीमाथि कडा लगाम लगाउनुपर्छ, उसलाई अशिक्षित राख्नुपर्छ, सम्भव भएसम्म कुरूप बनाई सांस्कृतिक रूपमा अलगथलग तुल्याएरै अन्य पुरुषको नजरबाट जोगाउन सकिन्छ र परिवार सुरक्षित रहन्छ भन्ने मान्यताको पक्षपोषण गर्छ । उनका शब्दमा, विवाहिता महिला त्यस्ती दास हो जसलाई सिंहासनमा राख्न सकियोस्, ताकि ऊ सधैं पराधीन रहिरहोस् र चुलाचौकाको साम्राज्ञी पनि बनोस् ।

    आजसम्म पनि पुरुष मानसिकतामा यही सिद्धान्तले काम गरिरहेको देखिन्छ । अधिकांश पुरुषको मान्यता हुन्छ, कुनै महिलाले आफ्नी श्रीमती भएबापत शारीरिक तथा भौतिक सुखसुविधाहरू अवश्य पाउनुपर्छ, तर घरसंसारको चौघेराबाट मुक्त भएर उसलाई बाहिरी संसारमा रुमानी उडान भर्न भने सधैं बन्देज लगाइनुपर्छ ।

    हाम्रै समाजमा पनि पढेलेखेका र सामाजिक प्रतिष्ठा कमाएका पुरुषहरूसमेत चाहँदैनन्, महिलाहरूमा चेतनास्तरको विकास होस् र उनीहरूको शारीरिक बनावटलाई गौण राखेर चेतनालाई प्रयोगमा ल्याइयोस् भनेर । उनीहरू चाहन्छन्, महिलाहरू घरबाट बाहिर निस्किएर सामाजिक तथा वैचारिक क्रियाकलापमा संलग्न नहोऊन् । जबसम्म महिलाहरू घरभित्र सीमित हुन्छन् तबसम्म मात्रै पुरुष हुनुको अहम् सुरक्षित भएको ठान्ने पुरुषहरूको घेरा अझै व्यापक छ । श्रीमती सुन्दर देखिँदा वा उन्मुक्त भएर हिँडडुल गर्दा या अन्य पुरुषसँग हाँसबोल गर्दासमेत असुरक्षित महसुस गर्ने र शंकाले हेर्ने मानसिकता बाँचिरहनुको पछाडि महिलाका निम्ति निर्मित यिनै मान्यताहरूले काम गरिरहेका हुन्छन् ।

    शरीरको विनिमय

    सामन्तवादी पितृसत्ताको प्रताडनाबाट मुक्ति नपाउँदै पुँजीवाद महिलाहरूको अघिल्तिर एउटा गुलियो तर घातक ललिपप लिएर उदायो । यसले स्वतन्त्रताको छद्म सपना बाँडेर बहुसङ्ख्यक महिलालाई विषाक्त भ्रममा लोभ्याइरहेको छ । पुँजीवाद महिलाहरूको चेतनासँग प्रपञ्चको खेल होसियारीपूर्वक खेलिरहेको छ । उसको उद्देश्य चेतनालाई प्रकाशमा ल्याउनु र महिलामा निहित वैचारिकीलाई उकास्नु हुँदै होइन । ऊ त महिलालाई घरबाहिर निकाली शरीरको व्यापार चलाएर मनग्य मुनाफा कमाउने ध्याउन्नमा छ । जब शरीरलाई प्राथमिकतामा राखिन्छ, चेतना स्वाभाविक रूपमा ओझेल पर्छ । मुख्य आकर्षणको केन्द्र नै शारीरिक सौन्दर्य भएपछि वैचारिक स्तर निर्माण गर्नुभन्दा पनि कसरी सुन्दर देखिने र शरीरलाई आकर्षक बनाइराख्ने भन्नेमै महिलाहरूले सम्पूर्ण मिहिनेत खर्चिने हुँदा यस्तो परिपाटीले चेतनालाई शून्यमा विलय गराउँछ ।

    अर्कातर्फ, शारीरिक सुन्दरता प्राकृतिक रूपमै सदाबहार नहुने हुँदा क्रमशः महिलाहरूलाई आफ्नै शरीरमाथि हीनताबोध गराई मनोरोगको सिकार बनाइरहेको छ । संसारको सबैभन्दा सस्तो विज्ञापन अनुहारको विज्ञापन र अनुहारको प्रदर्शनजस्तो कमसल प्रतिस्पर्धामा अल्झाएर पुँजीवादले फेरि पनि महिलाको चेतनास्तरलाई उठ्नै नसक्ने बनाइरहेको छ ।

    शरीरमाथिको राजनीति

    महिलाहरूको वैचारिक क्षमतामा आधारित छलफल र बहस कतै भएको देखिँदैन । तर, शरीरलाई आधार बनाएर अनेक सोच भने जन्मिने गरेका छन् । तिनैमध्येका दुई अतिवादी सोच हुन्— महिलालाई प्रजनन क्षमताकै कारण शक्तिशाली हो भनेर पूज्याको दर्जा दिनु र महिनावारी वा गर्भधारण गर्ने भएकै कारण शारीरिक रूपमा कमजोर हुन्छन् भनेर हीन भावना भरिदिनु । वास्तवमा महिलाहरू शारीरिक कारणले न हिजो कमजोर थिए न आजै । बरु पितृसत्ताले प्रजनन क्षमतालाई निरन्तर महिलाको कमजोरीका रूपमा प्रयोग गर्दै आइरहेको छ ।

    महिला केवल शारीरिक बनोट र निश्चित अंगहरूकै कारण महिला हो भन्ने भाष्य निर्माण गर्दै पितृसत्ताका हिमायतीहरूले महिलामाथि हुने हिंसालाई समेत प्रकृतिप्रदत्त घटना भनेर सामान्यीकरण गरी आफूमाथिको उत्पीडन र हिंसालाई भाग्य र नियतिका नाममा चुपचाप ग्रहण गर्ने मनोविज्ञान निर्माण गरिरहेका छन् । महिला उत्पीडनका निम्ति प्रकृति नभएर यो समाज उत्तरदायी छ ।

    प्रकृतिले महिला र पुरुषलाई समन्वय र सहकार्यका निम्ति निर्माण गरेका केही शारीरिक भिन्नतालाई सुनियोजित रूपमा यी दुईबीच पर्खाल खडा गरी उत्पीडन लाद्ने माध्यम बनाइयो । मानवशास्त्री एभलिन रिडको अनुसन्धानले पनि महिला जैविक रूपमा कमजोर हुँदैनन् भन्ने तर्कलाई नै अघि सार्छ । ‘जीवविज्ञान महिलाको नियति होइन’ भन्ने लामो आलेखमा उनले यसबारे प्रभावशाली तर्क गरेकी छन् । मानव इतिहासको प्रारम्भदेखि नै महिलाहरू उत्पीडित रहेको भनी महिलालाई हीन ठान्ने ‘गर्भाशय सिद्धान्त’ र पुरुषलाई श्रेष्ठ देखाउने ‘लिंग सिद्वान्त’ को गलत व्याख्या–विश्लेषणलाई उनले बौद्धिक ढंगबाट चिरफार गरेकी छन् । साथै ‘सौन्दर्य प्रसाधन र महिलाको शोषण’ शीर्षक आलेखमा ठूला व्यवसायीहरूले धेरै नाफा कमाउन महिलालाई कसरी उपयोग गर्छन् र श्रमिकहरूमाथिको उत्पीडनलाई टिकाइराख्छन् भन्ने तथ्य प्रस्तुत गरेकी छन् ।

    एक थरी महिलाहरू सौन्दर्य प्रसाधन र फेसनले बाहिरी व्यक्तित्वलाई सुधार गर्ने हुँदा यसको प्रयोग आवश्यक रहेको तर्क गर्छन् भने अर्का थरी इच्छाअनुसारको पोसाक र सौन्दर्य प्रसाधनको उपयोगलाई महिला अधिकारसँग जोडेर हेर्छन् । यसको बाछिटाले नेपालको महिला आन्दोलनसमेत भिजेको देखिन्छ । नेपाली महिला आन्दोलनमा पनि महिलाहरूमा निहित बौद्धिक सक्षमतालाई लिएर खासै बहस भएको पाइँदैन, बरु शारीरिक तडकभडक र लवाइखवाइलाई ‘सेल्फ कन्फिडेन्स’ सँग जोडेर तर्क गर्ने गरिएको छ । तर, आजको पुँजीवादी विश्व व्यवस्थामा सौन्दर्य प्रसाधन महिलाको अधिकार र आवश्यकताभन्दा पनि बाध्यतामा परिणत भइरहेको यथार्थबारे खासै चिन्ता गरेको देखिँदैन । मुख्यतया वैचारिक क्षमता र चेतनालाई बेवास्ता गरेर महिला मुक्ति आन्दोलनले सही दिशा लिन सक्दैन भन्ने बोध हुनु अत्यावश्यक छ ।

    शरीरकेन्द्रित घातक सौन्दर्यचेत

    शरीरकेन्द्रित गलत सौन्दर्यचेतले विविध हिंसाका अवयवहरूलाई निम्त्याइरहेको हुन्छ । यौनांगधारी कामोत्तेजक वस्तु देख्ने मानसिकताले दिनहुँ यौनहिंसा र बलात्कार बढाइरहेको छ । यही मानसिकता बोकेको समाजको एउटा हिस्सा छोटो कपडा र अंग प्रदर्शनकै कारण महिला बलात्कृत हुने कुतर्क पेस गर्छ । महिला शरीरमा त्यस्तो के छ, जसले पुरुषलाई एकाएक मान्छेबाट अपराधी बनाउँछ ? यो महिला शरीरप्रतिको अतिरञ्जित र गलत सौन्दर्यचेतकै परिणाम नभए के हो ?

    विवेकशीलतालाई ललकार्ने र शरीरधारी वस्तु मात्रै देख्ने प्रवृत्तिले जब महिलालाई घृणा गर्छ तब अंगमै प्रहार गर्छ । सक्षमतामाथि सन्देह व्यक्त गर्दै महिलाको सफलताका पछाडि पनि शारीरिक प्रदर्शन मात्रै देख्छ र चरित्रलाई उसमाथि प्रहार गर्ने हतियारका रूपमा प्रयोग गर्छ । यस्ता खाले प्रवृत्तिबाट सत्तासीनदेखि विभिन्न संघसंस्थामा आबद्ध तथा पत्रपत्रिका र सामाजिक सञ्जालमा बोल्ने र लेख्ने महिलाहरूसमेत प्रताडित छन् ।

    अरस्तु भन्छन्, ‘महिला केही प्राकृतिक गुणहरूको कमीकै कारण महिला बन्छे ।’ प्लेटो ईश्वरले आफूलाई पुरुष बनाउनुलाई अहोभाग्य मान्छन् । पाइथागोरस महिलालाई अशुभ सिद्धान्तसँग तुलना गर्छन् । यसरी इतिहासदेखि नै पुरुष श्रेष्ठतावादीहरूले केही भिन्न गुण एवम् जीव वैज्ञानिक संरचनाकै कारण पहिलाहरू कमजोर तथा हीन हुने तर्क गर्दै आइरहेका छन् । तर यो भाष्य आफैंमा तथ्यहीन रहेको तर्क लुइस हेनरी मोर्गन, फ्रेडरिक एङ्गेल्स, एलभिन रिड आदिले निजी सम्पत्ति र एकनिष्ठ विवाह पद्धतिमा आधारित पितृसत्ताको उदयभन्दा अघिको समाजका महिलाहरूको सामाजिक अवस्थाको अध्ययनमार्फत गरेका छन् ।

    मातृप्रधान समाजको पतनसँगै सुरु भएको पितृसत्तामा महिलाहरूलाई सामाजिक तथा सांस्कृतिक क्षेत्रबाट अलग्याएर घरभित्रै सीमित गर्न निर्माण गरिएको चिन्तन नै समस्त उत्पीडनको जड हो । त्यहीँबाट सुरु भएको हो, दोस्रो दर्जाको नागरिक करार गरी महिलाहरूको मस्तिष्क र चेतनामाथिको नियन्त्रण । सामन्तवाददेखि पुँजीवादसम्म महिला उत्पीडनको सवाल शरीरदेखि शरीरसम्मै पुगेर कैद भएको छ ।

    अब पुँजीवादको पन्जाबाट निस्किएर शारीरिक प्रतिस्पर्धाको मोहजाल त्याग्दै ठूलो संख्यामा महिलाहरू आर्थिक, राजनीतिक, सांस्कृतिक र वैचारिक हस्तक्षेपमार्फत सामाजिक वर्चस्व कायम गर्दै र शताब्दियौंदेखि नियन्त्रणमा राखिएको मस्तिष्कका लक्ष्मणरेखाहरू तोड्दै वर्जित गरिएको वैचारिक यात्रामा लामबद्ध हुनु आवश्यक छ । हरेक क्षेत्रमा हस्तक्षेपकारी भूमिका निर्वाह गरी वैचारिक लडाइँमार्फत पितृसत्ताको शरीरकेन्द्रित झाष्य खारेज गर्नु आवश्यक छ ।      -कान्पिुर अनलाईनबाट । 

    pk-farnichar GBR

    सबै पक्षलाई प्रेस तथ ...

    काठमाडौं, २१ बैशाख। राष्ट्रिय मानव अधिकार आयोगले संवि ...

    सिरहामा आफ्नै छोराको ...

    सिरहा, २१ बैशाख। सिरहा प्रहरीले आफ्नै बुवाको कुटपीटगरी ...

    सर्लाहीमा आगलागी, ६५ ...

    फाईल फोटो। सर्लाही, २० बैशाख। सर्लाहीमा आज फेरी भिषण अ ...

    गोलबजारका किसानलाई ५ ...

    सिरहा, २० बैशाख। गोलबजार नगरपालिकाले ५० प्रतिशत अनुदानम ...

    सम्पर्क

    गमक मिडिया हाउस प्रा.लि. द्वारा सञ्चालित गमक पोष्ट अनलाईन

    • गोलबजार नपा ४, सिरहा
    • मोवाईल : ९८५२८२८६५७
    • www.gamakpost.com
    • इमेल : [email protected]
    • सूचना विभिाग दर्ता नं. : ३१२४-२०७८/७९

    हाम्रो बारेमा

    • अध्यक्ष/कार्यकारी सम्पादक : आशे कुमार विश्वकर्मा ‘आशिष’
    • प्रवन्ध निर्देशक : मुकेश कुमार यादव
    • सम्पादक : श्याम खनाल